Powiat. Rozbudowa linii kolejowej do Nasielska. W marcu spotkania z mieszkańcami. Wcześniej szczegółowe trasy linii kolejowej

KOLOBRZEG, WEST POMERANIAN / POLAND - 2018: Express train waiting for passengers at platform at the railway station

Wojciech Wrzesień - stock.adobe.com

28 lutego 2023 r. ma zostać udostępniona strona internetowa, na której zaprezentowane zostaną szczegółowe przebiegi dwóch wariantów przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska. Znajdą się też na niej ankiety konsultacyjne. Natomiast w marcu 2023 r. rozpoczną się pierwsze spotkania z mieszkańcami regionów, przez które ta nowa kolej ma przebiegać.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowo projektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Szerzej na ten temat informowaliśmy w tej wiadomości.

 

Tunel pod CSP i IMiGW na Piaskach w Legionowie

Wariant czwarty to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod Centrum Szkolenia Policji (CSP) i Ośrodkiem Aerologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW). Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija Topolinę i najgęściej zabudowaną część Skrzeszewa.

 

 

Rozbudowa torowiska w Legionowie i szybka kolej przez wieliszewski Krubin

Wariant szósty to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.

Zapowiedź spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami w terenie

Szczegóły powyższych tras mamy poznać już za miesiąc – zapowiedział to w piątek, 27 stycznia 2023 r. w mediach społecznościowych wójt gminy Wieliszew, Paweł Kownacki, tuż po spotkaniu, jakie odbył z decydentami tej inwestycji kolejowej w Warszawie. Wieliszewski włodarz przekazał mieszkańcom jednocześnie, że projektanci tego przedsięwzięcia tj. przedstawiciele spółki Databout we wtorek, 28 lutego 2023 r. chcą udostępnić stronę internetową, na której zaprezentowane zostaną szczegółowe przebiegi tej szybkiej kolei do Nasielska w wariantach czwartym i szóstym. Dodał też, że na wskazanej stronie mają też być udostępnione ankiety konsultacyjne dla mieszkańców regionów, na których ta gigantyczna inwestycja ma być zrealizowana. Oprócz tego szykują się spotkania konsultacyjne na żywo. Pierwsze takie, jeśli chodzi o społeczność zamieszkującą gminę Wieliszew ma się odbyć w marcu 2023 r. Zorganizowane ono ma zostać w hali sportowej w Wieliszewie. Oprócz władz tej gminy i mieszkańców mają wziąć w nim udział także i decydenci tj. przedstawiciele spółki PKP PLK S. A.

 

 

Wieliszewski samorząd oprotestował obie trasy

Wieliszewski samorząd oprotestował przedstawione przez kolejarzy do dalszych szczegółowych analiz i konsultacji warianty czwarty i szósty przebiegu szybkiej kolei do Nasielska w uchwale z 29 listopada 2022 r. Włodarze gminy podkreślili po raz kolejny, że najkorzystniejszym z punktu widzenia lokalnych społeczności i przyrody jest wariant siódmy przewidujący rozbudowę linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska. O tym proteście informowaliśmy w tej wiadomości.

Do sprawy będziemy wracać.