Mieszkańcy Jadwisina przeciwko linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Proponują linie autobusowe do stacji w Zegrzu, Wieliszewie i Legionowie

train-5753777_1920

Trwają konsultacje w sprawie zaproponowanych wariantów przebiegu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Pod koniec czerwca zaprezentowane zostały trzy warianty przebiegu planowanej linii kolejowej. Natomiast z końcem lipca przedstawiono czwarty wariant, który przebiega przez Jadwisin. Kilka dni później odbyły się konsultacje z mieszkańcami Jadwisina w tej sprawie. Rada Sołecka Jadwisina z końcem sierpnia złożyła pisemny protest do Urzędu Miasta i Gminy Serock w tej sprawie.

 

 

W projekt budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zaangażowanych jest 18 samorządów. Zakłada on budowę 70 km torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Koszt całej inwestycji planowany jest na 1,5 mld złotych. Projekt budowy połączenia kolejowego Zegrze-Przasnysz zakwalifikował się do drugiego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028. Obecnie samorządy, których projekty przeszły do drugiego etapu mają czas do końca października na opracowanie ważnego dokumentu jakim jest Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP). Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP) dla linii kolejowej Zegrze-Przasnysz powinno powstać do 29 października 2021 roku. Opracowanie dokumentu jest kluczowe do prowadzenia dalszego procesu inwestycyjnego. W ramach WSPP powstaną m. in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe oraz opracowane zostaną warianty przebiegu tej nowej trasy kolejowej, oczywiście z udziałem mieszkańców.

 

 

4 warianty przebiegu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz

21 czerwca Urząd Miasta i Gminy Serock opublikował 3 warianty przebiegu projektowanej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz (dokładny przebieg zaproponowanych wariantów dostępny jest TUTAJ). Następnie 28 czerwca w formie online odbyły się konsultacje społeczne w sprawie proponowanych wariantów tras projektowanej kolei Zegrze-Przasnysz. Konsultacje przewidziane były dla mieszkańców gmin Nieporęt, Serock, Pokrzywnica i Pułtusk. Spotkanie prowadził przedstawiciel biura projektowego zajmującego się opracowaniem Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Oprócz przedstawicieli biura projektowego w spotkaniu wziął udział Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski i ponad 250 mieszkańców.

Po konsultacjach, które odbyły się 28 czerwca powstało bardzo wiele pytań i kontrowersji wśród mieszkańców gminy Serock przez których sołectwa miałaby w przyszłości przechodzić trasa kolejowa Zegrze-Przasnysz. Z tego powodu serocki ratusz zdecydował się zorganizować dodatkowe konsultacje społeczne z mieszkańcami poszczególnych miejscowości. I tak 13 lipca odbyło się spotkanie z mieszkańcami Borowej Góry, Dosina i Skubianki. Następnie 14 lipca identyczne spotkanie zorganizowano dla mieszkańców Stasiego Lasu i Karolina.

Również te spotkania nie przyniosły wszystkich odpowiedzi mieszkańcom, na których terenie może w przyszłości powstać nowa linia kolejowa Zegrze-Przasnysz. Wszystkie trzy zaproponowane wcześniej warianty trasy spotkały się z silnym sprzeciwem mieszkańców. W związku z tym ratusz i projektanci PKP opracowali czwarty wariant, który ma przebiegać po zachodniej stronie obwodnicy, przez Jadwisin (więcej o czwartym wariancie poprowadzenia linii kolejowej Zegrze-Przasnysz przez Jadwisin pisaliśmy TUTAJ). Również dla tych mieszkańców zorganizowane zostały konsultacje, które odbyły się 27 lipca.

Jak można było się spodziewać także w tym przypadku mieszkańcy są zdecydowanie przeciwko poprowadzeniu nowej linii kolejowej przez ich miejscowość.

Sprzeciw mieszkańców Jadwisina

Po konsultacjach społecznych, które odbyły się 27 lipca dla mieszkańców Jadwisina Rada Sołecka tej miejscowości 30 sierpnia złożyła do Urzędu Miasta i Gminy Serock oficjalne pismo, w którym sprzeciwia się wprowadzeniu w życie 4 wariantu planowanej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. – Na podstawie wniosków mieszkańców, Rada Sołecka wyraża stanowczy sprzeciw wobec wszystkich zaproponowanych wariantów tras linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Każdy z prezentowanych wariantów, a w szczególności wariant 4 (przez Jadwisin) powoduje rażące szkody dla mieszkańców, nie przynosząc w zamian żadnych korzyści. – czytamy na wstępie pisma złożonego do Artura Borkowskiego Burmistrza Miasta i Gminy Serock.

Rada Sołecka miejscowości Jadwisin w dziesięciu punktach szczegółowo uzasadnia obawy mieszkańców przed zrealizowaniem 4 wariantu planowanej kolei Zegrze-Przasnysz:

  1. W pierwszym punkcie możemy przeczytać, że każdy z czterech zaproponowanych wariantów niesie ze sobą wywłaszczenie części mieszkańców okolicznych miejscowości, w tym również w Jadwisinie.
  2. Rada Sołecka zwróciła również uwagę, że każdy z przedstawionych wariantów spowoduje uciążliwe sąsiedztwo dla właścicieli nieruchomości położonych najbliżej projektowanej linii kolejowej. Dodatkowo zwrócone uwagę, że domy stojące w sąsiedztwie planowanej linii kolejowej nie były projektowane budowane z uwzględnieniem hałasu i drgań spowodowanych przejeżdżającymi pociągami.
  3. Zwrócono uwagę, że w Jadwisinie znajduje się szkoła podstawowa i przedszkole. Z tego powodu dużo dzieci dojeżdża do placówek oświatowych rowerami i pieszo co w przypadku poprowadzenia nowej linii kolejowej może powodować zagrożenie dla ich zdrowia i życia.
  4. Realizacja trasy linii kolejowej w Jadwisinie może spowodować przebudowę, zwężenie a może nawet likwidację drogi dojazdowej co może spowodować natężenie ruchu drogowego na ulicach do tego nie przystosowanych a co za tym idzie zwiększenie zagrożenia dla pieszych i zmotoryzowanych mieszkańców.
  5. Mieszkańcy obawiają się budowy dodatkowego torowiska dla pociągów towarowych, które jeżeli zaczną jeździć tak blisko zabudowań mogą wpłynąć znacząco na środowisko naturalne jak i bezpieczeństwo mieszkańców.
  6. Autorzy pisma zwracają uwagę, że cały teren Jadwisina znajduje się w obrębie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Znajduje się tu również obszar rezerwatu. Mieszkańcy obawiają się, że powstanie na tym terenie linii kolejowej Zegrze-Przasnysz może spowodować degradację tutejszego środowiska naturalnego.
  7. Rada Sołecka Jadwisina przekonuje, że warunki terenowe do budowy nowego odcinka kolei są bardzo trudne. Między innymi zwrócono uwagę, że realizacja 4 wariantu będzie wiązała się z przebudową wiaduktów, ulic wewnętrznych i kładek dla pieszych oddanych kilka lat temu do użytku. Potrzeba będzie również przeniesienia kolektora ściekowego, który obsługuje miasto Serock.
  8. Autorzy pisma obawiają się również, że koszty które może ponieść gmina Serock przy realizacji tego zadania nawet w przypadku pozyskania dużych funduszy zewnętrznych spowoduje, że gmina zadłuży się na wiele lat i ucierpią na tym inne inwestycje. – Gminy nie stać obecnie na dofinansowanie biletów MPK lub sfinansowanie przedłużenia linii autobusowej do Serocka, na pewno więc, nie stać także na sfinansowanie nieporównywalnie większej inwestycji w kolej. – czytamy w piśmie.
  9. Autorzy przekonują, że w planie zagospodarowania przestrzennego dla Jadwisina nie była umieszczona linia kolejowa. Informują również, że Starostwo wydaje ok. 300-400 pozwoleń na budowę bez informowania inwestorów o planach budowy kolei. Rada Sołecka przekonuje, że chociaż nie jest łamane w ten sposób prawo jest to wg. mieszkańców oraz nowych inwestorów nieuczciwe. Jeżeli urzędnicy podejmą próbę zmiany planu zagospodarowania to mieszkańcy oprotestują takie zmiany, a jeżeli to nie pomoże to pójdą z tą sprawą do sądu.
  10. W ostatnim punkcie złożonego protestu możemy przeczytać. – Gmina nie przedstawiła żadnych argumentów potwierdzających zasadność inwestycji w linię kolejową. Nie przeprowadzono żadnych badań, ekspertyz, referendum itp. poświadczających zainteresowanie mieszkańców gminy realizacją tej inwestycji. Gmina nie poddała pod dyskusję opinii publicznej tak poważnego przedsięwzięcia o oddziaływaniu na infrastrukturę, środowisko i destrukcję życia społecznego. Wg. Naszej opinii oraz opinii naszych sąsiadów z innych miejscowości zainteresowanie linią kolejową przez naszą gminę jest znikome.

Żaden z przedstawionych przez UMG Serock wariantów trasy kolejowej nie zdobył akceptacji mieszkańców a jedynie spowodował wzburzenie i protesty lokalnych społeczności. Zarówno podczas konsultacji z przedstawicielami Gminy, składanych wnioskach i petycjach, jak również podczas lokalnych spotkań mieszkańcy wyrażają olbrzymią obawę nie tylko o losy własne, swoich najbliższych oraz środowisko naturalne. Zaznaczyć należy, że inwestycja w trasę kolejową ma charakter regionalny i niedopuszczalne jest obciążenie lokalnych społeczności negatywnymi skutkami inwestycji, bez żadnych, wymienionych korzyści dla nich samych. Podkreślamy, że wszystkie miejscowości objęte przedstawionymi wariantami projektu linii kolejowych protestują tak jak mieszkańcy Jadwisina przeciw ich realizacji. – komentują przedstawicie mieszkańców Jadwisina.

Apel mieszkańców

Mając powyższe na uwadze domagamy się rezygnacji z przedstawionych wariantów linii kolejowej. Jednocześnie apelujemy o przeprowadzenie rzeczywistych i profesjonalnych konsultacji społecznych, które pozwolą na realny wpływ mieszkańców na decyzje związane z ewentualnym prowadzeniem procesu inwestycyjnego. Żądamy wycofania się Gminy z obecnie proponowanych wariantów linii kolejowych do czasu wypracowania wariantu satysfakcjonującego mieszkańców naszej Gminy lub w przypadku braku zainteresowania mieszkańców inwestycją – wycofania się z projektu całkowicie. Do czasu wypracowania ostatecznych rozwiązań, proponujemy uruchomienie linii autobusowej (całkowicie lub częściowo dofinansowanej przez Gminę, autobusów z napędem elektrycznym) łączącej Serock i okoliczne miejscowości z stacją kolejową w Wieliszewie lub Legionowie a docelowo ze stacją kolejową w Zegrzu (o ile taka powstanie). – czytamy na zakończenie pisma wysłanego przez Radę Sołecką Jadwisina do Burmistrza Artura Borkowskiego.

 

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 23

  1. Nie będzie potrzeby budowania dodatkowej linii dla koleji towarowej, gdyż obecnie projektowane torowisko przewiduje ruch towarowy – to jest oficjalne stanowisko PKPO PLK oraz UMiG Serock.
    Po tej jednej nitce kolejowej będą mogły jeździć pociągi pasażerskie i towarowe. UMiG nie ma kontroli jakie składy będą jeździły obok naszych domów. To PKP PLK będzie decydowała kogo na tory wpuści. A że transport pasażerski nie jest opłacalny – transport towarowy ma ratować rentowność inwestycji.

  2. Dla osób dojeżdżających do Warszawy lub Legionowa, a takich jest sporo, nowa linia kolejowa znacząco ułatwi komunikację.
    Protestują wg mnie głównie te osoby które mają domy przy proponowanej trasie

    • Proszę nie pisać idiotyzmów. Nawet jeśli wszyscy mieszkańcy Pułtuska, Przasnysza i pozostałych miejscowości będą korzystali CODZIENNIE dojeżdżając do Warszawy inwestycja zwróci się po 100 do 200 latach i zadłuży naszą gminę na 300 do 600 mln złotych. Tu chodzi o linie towarową.

  3. Czy przy tego typu inwestycjach chodzi o „zwrot”? Ma być – szybciej- taniej – ekologiczniej itp.

    • A z Zegrza nie będzie szybciej, taniej, ekologiczniej?

      • A do Zegrza z buta? Nawet ci z Pułtuska, Przasnysza i innych miejscowości na północ od Serocka? Ta linia nie jest tylko dla gminy Serock

  4. Projekty, które odpadły w tym rozdaniu programu „Kolej+”, to te które posiadały wiadukty i ścieżki rowerowe. Jeszcze nikt w Polsce (poza gminą Serock), nie wpadł na to, że można rozwalić istniejące i wybudować nowe wiadukty, rozwalić drogę krajową, żeby w jej śladzie przeprowadzić kolej, wybudować estakadę dla drogi krajowej, a do tego tunel i most. Nikt też nie pokusił się o to, aby jego projekt, zassał niemal połowę budżetu, przeznaczonego na inwestycje kolejowe w całym kraju. Fantazja godna podziwu i odwrotnie proporcjonalna do zasobu portfela.

  5. Kolej to nie autobus i pociągi nie będą zatrzymywały się w każdej miejscowości. Tak jak do Zegrza, trzeba będzie dojechać do Serocka.
    Nie powstał żaden wariant, który omijałby tereny zamieszkałe, a łączył wyznaczone stacje kolejowe. Prowadzenie linii przez tereny mocno zabudowane, jeżeli w pobliżu są tereny niezabudowane jest nieporozumieniem.

  6. Patrząc na kolejowe realia stwierdzam że ta linia ma bardzo małe szanse realizacji. Początkowy kosztorys to 1,5 miliarda złotych których po prostu nie ma
    Nawet jeżeli ta lina powstanie to nie wiadomo jak będzie z jej finansowaniem, na razie wszyscy krzyczą budować ale jak przyjdzie do dopłat to różowo nie będzie
    Nie wiadomo kto będzie przewoźnikiem na tej linii,z takiego Przasnysza chociażby bilet miesięczny to koszt ponad 300zł, dlatego właśnie coraz więcej mieszkańców dalszych miejscowości jedzie w kilku jednym samochodem
    Poza tym w powiecie mamy linię do Tłuszcza, po latach przestoju uruchomiono pociągi SKM do Radzymina, owszem w sezonie pasażerów jest sporo, poza sezonem tych pociągów praktycznie nie ma i pasażerów raczej też nie ma
    O czym my zresztą mówimy, kiedyś pisałem o beznadziejnym rozkładzie SKM do Legionowa Piaski i Wieliszewa, w komentarzach można było wyczytać że poprzewracało się nam w d…ch i że to nie problem dojść na piechotę
    Tego posta „łapką” poparł wójt Wieliszewa
    Jeżeli gminy będą się „angażować” w taki sposób to całej tej inicjatywie nie wróżę powodzenia

    Daro.

    • ja chetnie bede jezdził do pracy koleja chociażbym miał płacic tysiac miesiecznie .

  7. Ciekawe komentarze. Pamiętajcie kochani że jak Kuba Bogu tak Bóg mieszkańcom gminy Serock. Z drogi 61 łatwo zrobić S61 ,pozbawić Was możliwości wjazdu zrobić jeden węzeł w Serocki i stójcie tam w korkach. Ja pierdziele jak można być aż takim burakiem by protestować przeciw inwestycji która zapewni dojazd i Waszym wnukom? Dobrze że w Nowym Dworze Mazowieckim przeszło 100 lat temu zbudowano mosty, że ktoś wytyczył drogę na Ostrołękę w dzisiejszych czasach wszyscy patrzący się tylko na czubek własnego penisa by już na takie dziwy nie pozwolił.

    • Protestujące panie nie mają penisów.

  8. Nie przesadzajmy trasy szybkiego ruchu budowane teraz nie były planowane 100 lat temu i daje się je zbudować. Ale warto zwrócić uwagę że one w większości nie wymagają burzenia domów. Podobnie jest z wieloma liniami kolejowymi w ramach CPK.

  9. Ja jestem za koleją, jest potrzebna.
    Ja chcę dojechać do pracy wygodnie w maksymalnie krótkim czasie, chcę pojechać do większego sklepu, do kina, do teatru, do znajomych bez stania w korkach (stanie w korku w busie/autobusie elektrycznym jest takie samo jak stanie w korku w pojeździe benzynowym) i niekoniecznie swoim samochodem. Bo specyfika spotkań towarzyskich ogranicza możliwości poruszania się autem. Chcę zaprosić znajomych do siebie bez wyjeżdżania po nich lub tłumaczenia konieczności trzech przesiadek.
    Może należałoby się zebrać i też napisać do burmistrza Serocka, że domagamy się, że to dla obecnych i przyszłych mieszkańców komfort komunikacyjny, że skraca czas dojazdu, że ekologia, że nowi mieszkańcy napłyną, że nie chcemy stać w korkach na DK61, że nie chcemy jeździć busem po wszystkich zakamarkach gminy zanim trafimy na stację SKM w Zegrzu, że żądamy wygody, że musi pamiętać o wszystkich mieszkańcach, również o tych, dla których kolej to wybawienie.
    Wyburzenia, wywłaszczenia przykra sprawa…no cóż…ktoś straci, zyska ogół. Wiadomo,że są i będą protesty. Wszędzie są gdzie coś nowego powstaje w pobliżu lub na terenach własności prywatnej.
    Kto i gdzie powie, że droga, tory, szlak komunikacyjny wybudowany w przeszłości był błędem i jest niepotrzebny. Całe szczęście, że wcześniejsze pokolenia pomyślały o nas.
    Kolej musi być. Wolę słyszeć przejazd kolejowego składu raz na jakiś czas, niż nieustający szum aut i wdychać opary z rur wydechowych z aut stojących w korku. Jest nas w gminie coraz więcej i samochodów też, nie mówiąc już o tranzycie na północ.
    Obowiązkiem burmistrza jest myśleć przyszłościowo. Na to liczą ci co są za koleją. A ci forumowi finansiści, budowniczowie dróg i mostów, analitycy, prorocy i inni znawcy tematu kolei niech się schowają 🙂

    Panie burmistrzu, pan buduje tą kolej, czekamy! Z przystankiem w Borowej Górze.

    • Doprawdy? To może niech Pani zacznie od protestu przeciwko wycinaniu kilkudziesięcioletnich lasów za obwodnicą Serocka i budowaniem tam osiedli domków. Jakoś ta nikt nie protestował jak deweloper wycinał w pień drzewa i budował. Ten projekt nie ma nic wspólnego z ekologią a już na pewno z dobrem mieszkańców. Chory projekt prowadzony chociażby w Serocku przez tereny zabudowane gdy jest możliwość budowy za obwodnicą przez teren niezabudowany. O Jadwisinie nawet nie wspominając. Dziwne tłumacznie że musi przechodzić blisko miast gdy na przykład stacja w Wierzbicy jest daleko od jakichkolwiek zabudowań. To ja się pytam czyje interesy reprezentuje ten projekt? Gdyby nie był odpoczątku prowadzony w tak niechlujny i szskodzący ludziom sposób nie było dzisiaj takiego sprzeciwu. A jak Pani chce ekologicznie dojechać do Warszawy to proponuje rowerem bo energia elektryczna w większości pochodzi z elektorwni węglowych które trują powietrze na potęgę.

      • Do OLEK: Na rowerze może i ekologicznie dla środowiska ale dla człowieka nie zdrowo bo wśród smrodu aut i niebezpiecznie bo nie ma ścieżki. Ja pewnie dałbym radę te 30 km w jedną stronę, choć głupio w garniaku na rowerze, no i spocić się można. Rodzina się na rowery zdecydowanie nie pisze. Dzięki za propozycję, czekamy na kolej.

  10. Wg mnie ta kolej musi powstać i na pewno powstanie. Proszę pamiętać, że nadchodzący pakiet unijnych reform, nastawionych na redukcję emisji CO2 przez państwa członkowskie UE będzie wymuszał inwestycje w niskoemisyjny, zbiorowy transport taki jak kolej. Od tego nie ma powrotu, czy to się komuś podoba czy nie…

  11. Ta kolej musi powstać, protesty będą zawsze, jeżeli odrzucają wszystkie warianty to zrobić najprostszy przez centrum.
    Trzeba budować.

    • Najprościej przez dom Burmistrza. Jestem gotów na takie poświęcenie w imię ekologii. Jak mus to mus. Stacja pod ratuszem w Serocku. Tam jest dużo miejsca.

      • Ja jako mieszkaniec proponowałbym stację u zbiegu Nasielskiej i Traugutta, to w miarę blisko dla każdego i wtedy kolej ma sens. Ja sam miałbym prawie pod oknem.

  12. Ja życzę sobie stację w Dosinie, jak w wariancie 1. Z okolic Zegrzyńskiej można dojść z buta. Za Dosinem wszystko jedno, mnie nie dotyczy.

  13. Czekajcie czekajcie. Może wkrótce pogodzi Was firmeka Gór-Traktor czy jak jej tam, która bardzo sprawnie zaorała pozostałości linii Wieliszew-Zegrze… i zwinęła manatki gdzieś jeszcze w maju. Pozostało po niej ogołocone z szyn i podkładów torowisko zarastające już zielskiem i krzakami, oraz również obrośnięta zielskiem nieużywana od miesięcy toj-tojka i parę kontenerów mieszkalnych tworzących niegdyś zaplecze socjalne na terenie byłej stacji w Zegrzu. Z tablic informacyjnych na ogrodzeniu owego zaplecza deszcz dawno zmył już wszelkie napisy. Może powinien zainteresować się tym skandalem jaki inspektor nadzoru budowlanego i wlepić grzywnę za niedopełnienie obowiązku czytelnego oznakowania placu budowy, skoro wyegzekwować realizacji inwestycji sama pekapa nie potrafi? Niech tym babrakom kapcie spadną, i więcej nie pchają się na afisz skoro nie potrafią ani budować, ani projektować a jedynie robić dziury w ziemi!

  14. Droga Zegrze Jadwisin juz jest gotowa, brak oswietlenia i chodnika, ale to i tak wspaniale, gdyz teraz skrecajac w kierunku Zalewu kolo Jednostki w Zegrzu Pln. mamy do domu na ul. Sloneczna Skarpa w Jadwisinie tylko 1,5 km, a nie jak dotychczas naokolo przez caly Jadwisin jadac Szaniawskiego i Szkolna mielismy az 5 km. Oszczedzamy codziennie 7 km w obie strony jadac do pracy. Super droga i do przystanku w Zegrzu od samego Zalewu Zegrzynskiego mamy piekny spacer na 1,5 km czy to pieszo, rowerem czy nawet autem. Powstala wspaniala droga laczaca Zegrze z Jadwisinem. Przydalaby sie jeszcze wzdluz drogi taka profesjonalna sciezka rowerowa jaka w naszej gminie ma tylko Serock niestety 🙁 i kilka lawek i moze urzadzenia do cwiczen po drodze, w koncu to droga sluzaca poza komunikacja, glownie rekreacji wszystkich mieszkancow i przyjezdnym turystom.

    Dziekujemy

Dodaj komentarz