Serock. Pierwsze dni z S4. Nowy rozkład LKA i opinie mieszkańców

S4 Zegrze Południowe (2)

Stacja kolejowa w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt, fot. GP (archiwum)

W niedzielę (11 czerwca) ze stacji w Zegrzu Południowym ruszył pierwszy pociąg linii SKM S4 w kierunku Piaseczna po zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28. Od 12 czerwca zmieniony został rozkład jazdy Lokalnej Komunikacji Autobusowej (LKA) linii 4,5 i 6. Pojawiają się też pierwsze opinie mieszkańców gminy Serock, którzy korzystają już z nowej stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Wypowiadają się również kierowcy korzystający z przejazdu kolejowego przy stacji Wieliszew Centrum.

 

 

Jak poinformowali seroccy urzędnicy od poniedziałku (12 czerwca) zmianie uległy rozkłady jazdy LKA, poprzez dostosowanie do godzin kursowania pociągów SKM z Zegrza Południowego.

Z końcem maja br. serocki ratusz poinformował, że od 1 czerwca br. do końca 2023 roku dojazd do przystanku Zegrze Południowe 01 oraz powrót z przystanku Zegrze Południowe 02 (tzw. dojazd do SKM S-4) liniami nr 5 i 6 jest bezpłatny dla wszystkich pasażerów. Podobnie przejazd liniami 1, 2 i 5 do lub z przystanku Komornica Szkoła jest bezpłatny dla wszystkich pasażerów.

Od stycznia 2023 roku przejazdy Lokalną Komunikacją Autobusową liniami 1-6 obsługiwanymi przez serocki ratusz są bezpłatne dla pasażerów poruszających się komunikacją po terenie gminy Serock. Przekroczenie granicy gminy wiąże się już jednak z koniecznością wykupienia biletu. Teraz od tej zasady zostały wprowadzone powyższe odstępstwa związane z uruchomieniem zrewitalizowanej linii kolejowej do Zegrza Południowego.

 

 

Poniżej prezentujemy zmienione od 12 czerwca rozkłady jazdy LKA linii 4, 5 i 6:

 

Rewitalizacja linii kolejowej do Zegrza Południowego

Po blisko półtora roku (od stycznia 2022 r.) inwestycję polegającą m.in. na naprawie i odtworzeniu torów kolejowych wraz z siecią trakcyjną na odcinku między Wieliszewem, a Zegrzem Południowym na zlecenie PKP PLK S. A. zrealizowało konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Gór-Tor ze Słupska. Koszt całego zadania to blisko 42 mln zł. Dzięki zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji po 29 latach wróciło kolejowe połączenie z Wieliszewa do Zegrza Południowego.

W niedzielę (11 czerwca) pociągi oficjalnie wróciły na tory do Zegrza Południowego. Pierwszy pociąg, po nocnym postoju technicznym w Legionowie, ruszył ze stacji w Zegrzu Południowym około 5.20. 25 minut później na stację przyjechał skład, który o godzinie 4:48 ruszył ze stacji Warszawa Zachodnia. Cała linia S4 ciągnie się aż od Piaseczna do Zegrza Południowego. Pokonanie całej jej długości zajmuje pociągowi około 75 minut. Rozkład jazdy S4 znajdziemy w TYM miejscu.

Relacja z przejazdu pierwszego pociągu SKM S4 z Zegrza Południowego dostępna jest w TYM miejscu.

Już po paru dniach od uruchomienia widać, że nowe połączenie kolejowe z Zegrza Południowego cieszy się sporym zainteresowaniem m.in. mieszkańców powiatu legionowskiego o czym świadczy dość gęsto zastawiony parking pod nową stacją kolejową. We wtorek rano na parkingu było już tylko kilka wolnych miejsc.

Parking przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym (13.06.2023 r.) fot. GP/kg

Sytuacja natomiast nie zmieniła się na legionowskich parkingach.  Dzisiaj, chwilę po godz. 12 nie było praktycznie ani jednego wolnego miejsca na parkingach przy Centrum Komunikacyjnym w Legionowie.

Problemy zgłaszane przez mieszkańców i kierowców

Na forach społecznościowych zaczęły się już pojawiać pierwsze opinie osób korzystających z nowej stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Wypowiadają się również kierowcy korzystający z przejazdu kolejowego przy stacji Wieliszew Centrum.

Poniżej przytaczamy pierwsze opinie mieszkańców gminy Serock z jednego z forów:

 

Poniżej przytaczamy pierwsze opinie kierowców na jednym z forów poświęconych gminie Wieliszew:

 

Większość zastrzeżeń części mieszkańców dotyczy złego zgrania rozkładu jazdy SKM S4 z autobusami LKA z Serocka. Problem dotyczy również dojścia z parkingu na stację. Aby to zrobić, trzeba wrócić na drogę prowadzącą do Wojskowych Zakładów Łączności albo zejść po piaszczystej skarpie. Przydałaby się furtka od strony parkingu, która umożliwiłaby szybkie i bardziej komfortowe dotarcie do pociągu. Część mieszkańców zauważyła również, że przydałoby się jeszcze kilka pociągów więcej w rozkładzie. Nie brakuje jednak głosów, które chwalą sobie uruchomienie na nowo połączenia kolejowego z Zegrza Południowego. Co do części osób jeżdżących ulicą Modlińską (DW 631) w pobliżu stacji kolejowej Wieliszew Centrum to narzekają one na zbyt długie zamknięcie szlabanów przed przejazdem pociągu i po jego przejeździe.

Pomimo problemów na jakie zwracają uwagę powyżej mieszkańcy z pewnością zarówno osoby korzystające z pociągów SKM odjeżdżających z Zegrza Południowego jak i kierowcy jeżdżący przejazdem kolejowym przy stacji Wieliszew Centrum z czasem przyzwyczają się do zmian jakie zostały wprowadzone z powodu przywrócenia połączenia kolejowego w tym rejonie. Możliwe, że i z czasem urzędnicy w serockim ratuszu dostrzegą potrzebę lepszego zgrania rozkładu jazdy autobusów linii LKA, które dojeżdżają do stacji kolejowej w Zegrzu Południowym.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 10

  1. Jest jeszcze jeden ogromny i palący problem, który wraz z otwarciem SKM Zegrze i związanym z tym zamykaniem na ponad 3 godziny dziennie szlabanem na drodze do Wieliszewa spowoduje, że korki z którymi mierzymy się i tak każdego roku, szczególnie w okresie od wiosny poprzez całe wakacje, aż do jesieni, dodatkowo drastycznie się teraz powiększą.

    Jedyny ratunek przed doprowadzeniem do jeszcze gorszej sytuacji, to otwarcie, i to w trybie pilnym, wyjazdu z ul. W. Polskiego tj. droga z WZŁ i parkingu przy SKM Zegrze Południowe w kierunku północnym czyli w kierunku na Serock. Aktualnie cała operacja to demontaż słupków drogowych rozdzielających pasy ruchu na drodze krajowej nr 61 i montaż dodatkowej sygnalizacji świetlnej od strony wyjazdu z WZŁ/parkingu SKM na trasę nr 61.

    Właśnie zaczynają się wakacje (weekendowe wyjazdy za miasto), a wraz z nimi weekendowe kilometrowe korki we wszystkie piątki, soboty i niedziele, a nawet w każdy poniedziałek rano (tak przez najbliższe 4 miesiące każdego roku) ciągnące się przez trasę nr 61 właśnie w Zegrzu Południowym.

    Już teraz przy wzmożonym ruchu aut czy w przypadku kolizji, jak tylko zjedziemy z mostu w Zegrzu i zmierzamy w kierunku ronda znajdującego się na granicy (Zegrza/Wieliszewa/Nieporętu) jesteśmy kompletnie uwięzieni w korku na odcinku od mostu w Zegrzu, aż do ronda, bez żadnej możliwości zawrócenia i rezygnacji z dalszego stania w korku gigancie.

    Dodatkowo, jak zdarzy się wypadek czy stłuczka lub zepsuje się komuś auto (na tym odcinku dzieje się to często np. rano jadąc do pracy lub w podczas niedzielnych powrotów) wpadamy w taki sam korek gigant, bez żadnej możliwości zawrócenia z korka, którą właśnie, i w tej sytuacji, rozwiązywałaby możliwość „wyjazdu/zawrócenia” w kierunku Serocka na wysokości wyjazdu z WZŁ/SKM Zegrze Południowe (pizzeria).

    Uruchomienie SKM z Zegrza Południowego i równoczesna częsta konieczność zamykania drogi na Wieliszew już teraz powoduje, że zjawisko korka zaczęło się potęgować przez co dodatkowo zaczyna się blokować ruch na trasie nr 61, gdyż przed nami stoją w korku na rondzie auta czekające na przejazd do Wieliszewa po każdorazowym zamknięciu szlabanu. Pociąg przecina drogę na Wieliszew 38 razy dziennie (19 razy x 2 strony), a szlaban jest zamykany na 5 minut przed przejazdem pociągu, czyli mamy blokadę ruchu aut na rondzie i trasie nr 61 na ponad 3 godziny każdego dnia. Rano, już teraz robi się korek na rondzie, a co dopiero w weekendy przy wzmożonym ruchu czy w przypadku wypadku, kolizji – bez kompletnie żadnej możliwości zawrócenia z zakorkowanej trasy.

    Dodatkowo korek (od wakacji do jesieni) drastycznie powiększy jeszcze na tym odcinku ruch pieszy przez pasy na wysokości Dzikiej plaży w Nieporęcie i nowa sygnalizacja świetlna.

    Kolejny korek będą tworzyć, właśnie osoby wyjeżdżające z parkingu SKM Zegrze i zmierzające w kierunku Serocka znów przez to samo rondo na granicy (Zegrza/Wieliszewa/Nieporętu), gdyż z powodu braku wyjazdu z parkingu SKM Zegrze Południowe na wysokości pizzerii w kierunku Serocka są zmuszone jechać niepotrzebnie w przeciwnym kierunku właśnie przez to samo rondo, czyli w prawo zamiast od razu jechać w lewo do Serocka.

    Jedyne wyjście z tej dramatycznej sytuacji to pilne otwarcie możliwości wyjazdu/możliwości zawrócenia na trasie nr 61 na wysokości wyjazdu z ul. W. Polskiego tj. droga z WZŁ i parkingu przy SKM Zegrze Południowe w kierunku północnym czyli w kierunku na Serocka.

    Powinno to być załatwione dawno, a już najpóźniej w dn. 11.06.2023 r. w dniu uruchomienia SKM.

  2. Brak dodatkowego wejścia na peron w Zegrzu tak pośrodku parkingu to kolejny dotkliwy dla wszystkich nas niewypał. Też do załatwienia temat w 1 dzień.
    To jeszcze ostatnia, ale bardzo ważna kwestia, to częstotliwość połączeń SKM S4 oczywiście tylko w godz. szczytu co 30 minut i będzie super. Dorzucić choć 1 połącznie powrotne w okolicach 16.30, jak kończymy pracę o 16.00 i potrzebujemy pociąg około 16.30 do Zegrza.

  3. Sytuacja z brakiem wolnych miejsc również nie uległa zmianie na parkingu w Wieliszewie (stara stacja), nadal nie ma tam wolnych miejsc i nie ma wytyczonej możliwości wjazdu i wyjazdu w celu zaparkowania auta w 2 rzędzie aut, gdyż jakiś mądry człowiek zaprojektował słupki w miejscu gdzie mieliśmy kiedyś możliwość wjazdu na parking. Sprawą zajmuje się mam nadzieję Wójt Kownacki, czekamy cała nadzieja w nim, że PKP PLK umożliwi wjazd na ten wolny, niewykorzystany kawałek terenu.

    A Wieliszew i tak wygrywa, bo ma 2 SKM S3 i S4, więc jest większa częstotliwość połączeń, niż z Zegrza gdzie nie mam jak wrócić, a czekać godzinę nie będę po pracy, a dodatkowo w Zegrzu jest paranoja z brakiem normalnego dostania się na peron, a w drodze po pracy masz kolejną niemiłą niespodziankę z nadrabianiem kilometrów w drodze powrotnej z SKM w kierunku Zegrza Północnego, bo trzeba i tak jechać prawie do Wieliszewa 🙂 żeby zawrócić na rondzie jak chcesz jechać w lewa stronę w kier, Zegrza Północnego.

    Z Legionowa i tak musimy rezygnować, nawet jak będą miejsca to jedziesz w korkach w obie strony, a jeszcze zaraz wprowadzą nam opłatę dobre 100 zł za parkowanie.
    Także nadal wygrywa Wieliszew.

    Ps. parking w Zegrzu jest w połowie zastawiony głównie przez pracowników WZŁZegrze, którzy parkowali tu codziennie już dawno przed otwarciem SKM, a nie tak jak napisała dziennikarka, że to wszyscy pasażerowie są pasażerowie z SKM.

  4. Dojazdem SKm do Zegrza i Wieliszew Centrum już teraz widać zainteresowanych jest więcej osób i przydałaby się skm co 30 minut tak jak ma Wieliszew (stara stacja).
    Ta stara stacja Wieliszew ma SKm co 30 minut tylko na niej jest problem z zaparkowaniem, bo nie ma jak wjechać na stary parking, wjazd zblokowany przez auta i przez słupki drogowe.
    Już teraz o 16.05 i o 17.00 wyjazd S4 z Gdańskiego do Zegrza jedzie dużo osób właśnie do samego Zegrza, a to dopiero 3 dni, przed nami wakacjei kolejni którzy się przeniosą z Legionowa jak będzie co 30 min skm, natomiast kurs S3 o 16.40 wyjazd z Gdańskiego wszystko pustoszeje w Wieliszewie (wysiada 45 do 50 os.) i dalej pusta S3 jedzie do Radzymina.

    Do Zegrza brakuje częściej a do Radzymina jeździ pusta od Wieliszewa.

    • Często jeździłem S3 z Warszawy do Radzymina, celem obserwacji postępów przy odbudowie linii kolejowej do Zegrza na odcinku od stacji Wieliszew do wysokości wiaduktu, i ewentualnie odwiedzenia Zegrza po przesiadce w Nieporęcie na 735. SKM od Wieliszewa bynajmniej nie jeździ pusta: coś koło 20 osób wysiadało w Nieporęcie (oszczędzając sobie stania w korkach na Płochocińskiej i Jana Kazimierza, szczególnie przed okularowym rondem w Rembelszczyźnie i zbiegiem z DK631 w Nieporęcie), kilka osób wysiadało w Dąbkowiźnie (kawałeczek za lasem mieści się Wólka Radzymińska dokąd dojeżdżają tylko busy linii „L”) i wreszcie kilkanaście osób dojeżdża do stacji końcowej, skąd lokalny bus zabiera ich do miasta. Tak więc obie linie: S3 oraz S4 są użyteczne i potrzebne.

  5. Znacznie większym zainteresowaniem i to już w 1 tydzień od otwarcia cieszy linia Skm s4 do Zegrza Południowego, tam to jest frekwencja. Na linii S3 do Radzymina jak tylko wysiądzie w Wieliszewie jakieś 45-50 osób o 17.07 (wyjazd z Gdańskiego o 16.40), to dalej do Radzymina leci prawie pusty S3.
    Natomiast do Zegrza jednak nadal po opuszczeniu stacji Wieliszew SKM S4 jedzie dużo ludzi, a gdyby był pociąg do Zegrza co 30 min. czyli o najbardziej pożądanej godzinie odjazdu z Warszawy czyli o godz.: 16.30-16.40, właśnie o tej co jedzie z Warszawy Radzymin, to tych ludzi do samego Zegrza Południowego będzie 2 a nawet 3 razy tyle co jedzie teraz tym o 17.00 z Warszawy (bo to już dla wielu za późno na wyjazd). Radzymin takim zainteresowaniem się niestety nie pochwali, a linia już długo jest dostępna.

    Zegrze to kierunek mocno oblegany i rozwojowy.

  6. Brak sensownego dojazdu z Serocka na pociąg do Warszawy o 18:58 z Zegrza. Autobus jest w Zegrzu o 19:11. Wcześniejszy autobus jest w Zegrzu o 18:16, późniejszy pociąg do Warszawy – o 21:17.

  7. Od dziś zmienił się rozkład pociągów, Jak zwykle zaczęto wprowadzać „usprawnienia” upupiając chociażby S4 którą którą otwarto kilka dni wcześniej.
    Od dziś z Zegrza Południowego mamy pociągi które odjeżdżają o 3.49 i UWAGA 6.24 i wszystkie pociągi tylko do Gdańskiej
    Nie ma już żadnego pociągu o około godziny 5 rano. Jaki jest sens tych zmian, preludium do tego aby udowodnić że z Zegrza nie ma pasażerów ???

    • Coś tam zdaje się na stacji Warszawa Zapadła babrzą. Za tydzień powinna wrócić S-4 do Piaseczna.

  8. Z Jadwisina mamy 3 minuty autem do SKM Zegrze Południowe i w Warszawie metro Gdański jesteśmy w 34 minuty.

Dodaj komentarz