Wieliszew. Kolej dużych prędkości. Linia szybkiej kolei po śladzie linii nr 9 nie spełni założeń inwestycyjnych CPK?

Marcin Horała

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, fot. www.gov.pl

Ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9 wydłużyłoby trasę i czas przejazdów pociągów. Tym samym nie spełniłoby założeń inwestycyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Baranowie – tak do interpelacji poselskich w sprawie przebiegu pociągów dużych prędkości przez gminę Wieliszew odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i zarazem sekretarz stanu w resorcie infrastruktury.

Radni piszą do posłów, posłowie interpelują w rządzie

Przybliżmy. Posłowie Tadeusz Tomaszewski, Wiesław Szczepański i Bogusław Wontor z Sojuszu Lewicy Demokratycznej (SLD) oraz posłanka Małgorzata Pępek z Platformy Obywatelskiej (PO) w dwóch różnych interpelacjach zapytali ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka o możliwość weryfikacji dotąd wskazanych przebiegów linii kolejowych w ramach CPK przez teren gminy Wieliszew. Parlamentarzyści zareagowali w ten sposób na sugerującą te zmiany prośbę wieliszewskiego samorządu. 3 marca resort infrastruktury odniósł się do tych zapytań.

 

Pełnomocnik rządu ds. CPK odnosi się do wieliszewskich pomysłów

Wieliszewski samorząd zaproponował ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9. Nowa trasa miałaby zostać wyprowadzona w kierunku północnym za Janówkiem Drugim, dalej przez rezerwę terenową w Okuninie, a następnie przez nowy most na Narwi i ponowne włączałaby się w istniejący ślad. W ten sposób trasa szybkiej kolei omijałaby ostry zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim. O możliwość wdrożenia tego konkretnego rozwiązania decydentów zapytała posłanka Małgorzata Pępek z PO. – Wykorzystanie tzw. rezerwy pod „Trasę Olszynki Grochowskiej” skutkowałoby koniecznością zastosowania łuków o niewielkich promieniach po lewej stronie Narwi, włączenia w linię nr 9 na południe od Pomiechowa oraz konieczność przejazdu przez uniemożliwiający osiągnięcie dużych prędkości przebieg tej linii w Pomiechowie i Pomiechówku. Jednocześnie przebieg linii zostałby skrócony w mniejszym stopniu, niż w przypadku analizowanych przez PKP PLK wariantów. Powyższe czynniki wpłynęłyby znacząco na wydłużenie czasów przejazdu, zatem nie osiągnięto by jednego z podstawowych celów tej inwestycji – tak do tych sugerowanych przez wieliszewski samorząd rozwiązań odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i zarazem sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Nie przesądził on jednak o ostatecznym przebiegu tej linii. Zauważył zarazem, że sugerowana przez wieliszewski samorząd znacząca modyfikacja tras już wcześniej zaproponowanych i poddanych konsultacjom wiązałaby się z koniecznością powtórzenia całego procesu, co przełożyłoby się na znaczące wydłużenie terminu realizacji całej inwestycji.

 

Na ocenę skali wywłaszczeń i rekompensat jest jeszcze za wcześnie

Wskazani powyżej posłowie SLD zapytali ministra Adamczyka o m. in. wywłaszczenia i rekompensaty dla gminy Wieliszew z tytułu utraconych na rzecz kolei terenów inwestycyjnych, krajobrazowych i przyrodniczych. Tu odpowiedzi udzielił również Marcin Horała. Tym razem nie była ona jednak tak jednoznaczna, jak ta udzielona posłance Pępek. – Gmina Wieliszew znajduje się w obszarze konsultowanego korytarza kolejowego wyznaczonego w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym (SSL), co oznacza, że teren ten, jako jeden z kilku, będzie brany pod uwagę w trasowaniu wariantów nowej linii kolejowej w dalszych etapach prac, ale nie przesądza o wyborze wariantu – pisze do parlamentarzystów pełnomocnik rządu ds. CPK. – Zakres ewentualnych wywłaszczeń niezbędnych do realizacji projektu będzie wynikał z przyjętej lokalizacji i rozwiązań technicznych wypracowanych w ramach studium wykonalności. Natomiast ustalenie dokładnego przebiegu linii rozgraniczających zostanie przeprowadzane na etapie opracowania dokumentacji projektowej, podczas przygotowywania wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – dodaje. W dalszej części pisma zapewnia posłów, że wszystkie wykonane na potrzeby CPK wywłaszczenia przeprowadzone zostaną z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa tj. z zachowaniem odpowiednich odległości od różnego rodzaju budynków.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 13

  1. I dobrze, oby rozpoczęli budowę jak najszybciej.

    • Rozwiń tę „błyskotliwą” tezę i napisz jakie korzyści odniesiemy po wybudowaniu nowych torów

      • Przekopiuj swoje wcześniejsze komentarze na tym portalu odnośnie budowy tunelu na Bukowcu, zamień wyrazy „miast” na „kraj” i odpowiedź masz gotową.

        • To zakrawa już na obsesję

  2. Ale robią nas w…. Jakie qrwa konsultacje miały miejsce? Jeb.. P..

  3. „Dziękujemy”, zapamiętamy…!

  4. Ta linia jest w master planie dla stolicy od, zdaje się, 2001 roku. Dawno powinna być wybudowana. Jak pani poseł nie wie to niech się douczy. Ten master plan to był zdaje się za czasów SLD przygotowany.

    • Nieprawda. PKP odmówił tę rezerwę kilka lat temu. Proszę nie powtarzać nieprawdy.

  5. Nie będzie żadnej linii kolejowej i żadnego CPK. Pisiory się rozsypią w ciągu kilku miesięcy i po nowych wyborach przestaną rządzić.

  6. Nawet gdyby pisiory się rozsypały to kolejny rząd nie będzie realizował inwestycji bo mamy lotnisko w Berlinie? Ile jeszcze projektów opozycja będzie kontestowała? Przekop Mierzei się nie podoba, na tunel pod Świną nie ma pieniędzy, tylko posterunki likwidowali, tory zwijali…

    • Lotnisko w Berlinie to świadczy jedynie jak trudnym jest zrealizowanie takiego przedsięwzięcia. Obsuwa na kilkanaście lat, w jednym z najbogatszych i najlepiej zorganizowanych państw świata. W piłkę tylko raz nam się ich udało pokonać, co dopiero w lotniskach. Sam pomysł CPK, na marginesie nie pisowski, bo o wiele starszy, sam w sobie, w mojej ocenie dobry, ale wątpliwości są po stronie możliwości realizacyjnych, zwłaszcza teraz po czarnym łabędziu w postaci pandemii. Może być tak, że Wieliszew zostanie jak Himilsbach z angielskim. Plany zrobią, bo to stosunkowo mało kosztowne, zablokują tereny i dalej przez lata nic się nie wydarzy.
      Przekop Mierzei to arcygłupota i zbrodnia. Nie jest to niczemu potrzebne, poza beneficjentami budowy. Mamy setki kilometrów wolnego wybrzeża jakby trzeba było realizować jakiś dodatkowy port, a udrażnianie, z całym szacunkiem, portu Elbląg jest bez sensu, zwłaszcza, że tylko dla małych jednostek. Ruscy się tylko śmieją na polską głupotę. Choć osłabić ten ich Obwód kalinigradzki jako lotniskowiec można kilkoma innymi prawdziwie sprytnymi ruchami, ale to już z innej beczki.

  7. Jestem za! Radni i Wójt to się niech zajmą budową wodociągów, kanalizacji i dróg bo słabo z tym w gminie.

  8. Lotnisko w Berlinie to świadczy jedynie jak trudnym jest zrealizowanie takiego przedsięwzięcia. Obsuwa na kilkanaście lat, w jednym z najbogatszych i najlepiej zorganizowanych państw świata. W piłkę tylko raz nam się ich udało pokonać, co dopiero w lotniskach. Sam pomysł CPK, na marginesie nie pisowski, bo o wiele starszy, sam w sobie, w mojej ocenie dobry, ale wątpliwości są po stronie możliwości realizacyjnych, zwłaszcza teraz po czarnym łabędziu w postaci pandemii. Może być tak, że Wieliszew zostanie jak Himilsbach z angielskim. Plany zrobią, bo to stosunkowo mało kosztowne, zablokują tereny i dalej przez lata nic się nie wydarzy.
    Przekop Mierzei to arcygłupota i zbrodnia. Nie jest to niczemu potrzebne, poza beneficjentami budowy. Mamy setki kilometrów wolnego wybrzeża jakby trzeba było realizować jakiś dodatkowy port, a udrażnianie, z całym szacunkiem, portu Elbląg jest bez sensu, zwłaszcza, że tylko dla małych jednostek. Ruscy się tylko śmieją na polską głupotę. Choć osłabić ten ich Obwód kalinigradzki jako lotniskowiec można kilkoma innymi prawdziwie sprytnymi ruchami, ale to już z innej beczki.

Dodaj komentarz