Rozwój trzylatka. Co powinien umieć zanim pójdzie do przedszkola

Ad-dictum

Trzylatek w przedszkolu to jego pierwsze „spotkanie” z samodzielnością. W tym wieku następuje intensywny rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny dziecka. Jak prawidłowo powinien przebiegać rozwój trzylatka? Co powinien umieć maluch? Jakie umiejętności przydadzą mu się w przedszkolu?

Po pierwsze – jest dzieckiem aktywnym

Coraz lepsza sprawność fizyczna trzylatka powoduje, że wszystkie czynności codzienne nie stanowią dla niego problemu – biega, skacze, kopie piłkę, próbuje się ubierać i zakładać buty. Nie musi umieć zawiązać sznurówek czy zapinać guzików – tutaj przyda mu się pomoc dorosłego. Potrafi samodzielnie zjeść posiłek korzystając z widelca czy łyżki i napić się z kubeczka. Sprawnie trzyma kredkę w dłoni. Interesują go klocki, puzzle, dopasowywanie kształtów i figur.

Po drugie – wyraża swoje uczucia

Bardzo ekspresyjnie wyraża swoje emocje – gdy jest szczęśliwy to skacze, smutek wyraża płaczem. Przejście z radości w smutek zajmuje „sekundę”, gdyż emocje w tym wieku są krótkotrwałe. Powoli obdarza uczuciami kolegów i buduje więzi z opiekunami. Zaczyna bawić się z dziećmi. Inicjuje zabawy, naśladuje zachowania innych. Staje się bardzo wrażliwe na sytuacje społeczne. Trzylatek zaczyna używać określeń „ja, mnie” walcząc tym samym o swoją autonomię.

Po trzecie – uczy się mówić

Jego mowa powinna być już na tyle rozwinięta, by sprawnie komunikował się z najbliższym otoczeniem. Zna coraz więcej słów, buduje zdania złożone, a większość głosek (z wyjątkiem s,z,c,dz,sz,ż,cz,dż oraz r) powinna być realizowana prawidłowo. Może jeszcze „zjadać” głoski, upraszczać trudniejsze słowa czy zamieniać kolejność głosek lub sylab w wyrazie, jednak potrafi już opisać słowami wszystko, co dzieje się w jego małym świecie. Mówi o przeżyciach i doświadczeniach, coraz rzadziej korzysta z gestu, zadaje wiele pytań. Warto pamiętać, że nie każdy rozwija się tak samo, między rówieśnikami mogą występować ogromne różnice. Są dzieci, które potrzebują więcej czasu, aby nauczyć się mówić. Warto wtedy rozpocząć stymulację mowy poprzez zabawę lub jeśli mowa Malucha jest rażąco różna od mowy jego rówieśników udać się z dzieckiem do logopedy, by rozpocząć terapię.

Po czwarte – potrzebuje wsparcia rodziców

Wszystkie te umiejętności dziecko nabywa jeszcze w środowisku domowym stąd też duża rola rodziców w jego wychowaniu. To oni powinni nauczyć malucha czułości, pewności siebie i dać mu poczucie bezpieczeństwa. Z takimi umiejętnościami łatwiej mu będzie wejść w świat rówieśników. Rodzic, chcąc pomóc mu w pierwszych relacjach z rówieśnikami, może skorzystać z oferty zajęć grupowych, w których to jest świadkiem pierwszych znajomości swojego dziecka i dużym wsparciem przy ewentualnych problemach.

Masz wątpliwości – zgłoś się do specjalistów w Centrum Terapeutycznym „Ad dictum”

Istotna jest obecność rodzica w procesie rozwoju dziecka. Ważne też by rodzic w razie potrzeby wiedział, gdzie sie zgłosić, by uzyskać pomoc. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jeśli rodzic ma wątpliwości i chciałby zasięgnąć informacji na dany temat to Centrum Terapeutyczne Ad Dictum zapewnia dostęp do różnego rodzaju fachowców. Nasza placówka oferuje zajęcia prowadzone przez psychologów i logopedów. Dziecko spędza czas wśród rówieśników, uczy się współdziałać w grupie pod okiem specjalisty, a rodzic może w każdej chwili skorzystać z fachowej porady. Zapraszamy na zajęcia: Radosny Maluch, W bajkowym świecie dziecka, Przez muzykę do mówienia, Gimnastyka buzi i języka dla Małego Smyka. Ofertę zajęć znaleźć można na stronie www.ad-dictum.pl

 

Mgr Agnieszka Rydzewska, psycholog

Mgr Edyta Piwnicka-Panfil, neurologopeda

www.ad-dictum.pl

Ad Dictum