Coraz więcej dzieci kupuje kosmetyki odmładzające

beauty-4993472_1280

Dzieci proszą rodziców o kupno drogich kosmetyków.

Pod wpływem mediów społecznościowych dzieci stosują drogie kremy, krople i serum, które mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku ich młodej cerze.

Teraz dziewczynki nie chcą zabawek na gwiazdkę. Proszą za to o produkty do pielęgnacji skóry: drogie kremy pod oczy, serum przeciwstarzeniowe, krople i olejki ze składnikami takimi jak retinol i polipeptydy. Kosmetyki, które mają na celu „wygładzenie drobnych linii i zmarszczek oraz zmniejszenie obrzęków”. W Polsce kosmetyki takie jak Drunk Elephant kosztują dużo powyżej 100 zł.

Dermatolodzy ostrzegają, że produkty przeciwstarzeniowe przeznaczone dla dorosłych mogą zaszkodzić wrażliwej skórze dzieci. Istnieją produkty przeznaczone dla bardzo młodej cery, ale dziewczynki wydają się nie być nimi zainteresowane. Chcą produktów, które używa ich ulubiona influencerka.

Kobieta nakładająca maseczkę na twarz.

„Większość z nich jest pod silnym wpływem mediów społecznościowych (w szczególności TikToka) i influencerów, którzy pokazują swoje długie rutyny, najczęściej przy użyciu luksusowych marek kosmetyków do pielęgnacji skóry. Pomimo młodego wieku, często niezdrowo koncentrują się na pielęgnacji przeciwstarzeniowej. Uważam, że psychologiczny aspekt rozpoczynania rutyny przeciwstarzeniowej w tak młodym wieku jest szkodliwy”-mówi  dla „The Guardian” dr Anjali Mahto, dermatolog w klinice Self London.

Społeczeństwo już i tak narzuca na kobiety perfekcyjny wygląd, szczupłą sylwetkę, gładką skórę i codzienny makijaż. A teraz 10 latki zaczynają odczuwać ten nacisk.

Jednak nastolatki i dzieci naśladujące trendy, które widzą w popkulturze od starszych wzorców, nie są niczym nowym. Nawet zabawa lalkami jest jedną z najwcześniejszych form udawania starszego.

Co myślą o tym dzieci?

Jak to bywa w mediach społecznościowych, poruszenie za sprawą dzieci w Sephorze wywołało również filmy broniące ich. Niektóre dzieci nawet bronią się same. W wywiadzie dla „Teen Vogue” 10-latka powiedziała, że jest smutna, widząc wszystkie filmy, w których dorośli dyskredytują dzieci.

„Rozumiem, lalki Bratz były prawdopodobnie popularne, gdy mieliście 10 lat. Teraz ja jestem dzieckiem i to jest to, co jest popularne. To jest nowa zabawka, którą mamy. To nowe pokolenie. Jesteśmy Generacją Alpha. I jestem z tego dumna”.