Jabłonna. Ambitny projekt ścieżek rowerowych

sciezka-rowerowa-kolejowa

Ścieżka rowerowa przy ulicy Kolejowej w Legionowie, fot. GP/kg (archiwum)

 

Podczas czerwcowej sesji radni podjęli uchwałę intencyjną wyrażającą chęć współdziałania na rzecz realizacji projektu, który ma być szansą na stworzenie systemu dróg rowerowych. Ma on obejmować aż 8 gmin: Czosnów, Legionowo, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew i Jabłonnę.

Zakłada się, iż projekt zostanie wdrożony przy udziale finansowym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

 

Uchwała, która została przyjęta 29 czerwca bieżącego roku, stwarza podstawy do zawarcia Umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu pn.: „Poprawa warunków do rozwoju przyjaznych środowisku form transportu poprzez utworzenie systemu dróg rowerowych na terenie 8 gmin”. Umowa partnerska jest natomiast załącznikiem do wniosku aplikacyjnego o przyznanie na ten cel funduszy zewnętrznych. Preferowane są partnerstwa zawierające osiem lub więcej podmiotów. Termin złożenia wniosku o dofinansowanie upływa 29 lipca br.

ZIT – współpraca samorządów

Inwestycja powyższa ma zostać zrealizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ideą  ZIT jest realna współpraca samorządów. Dofinansowywane projekty nie mogą być oderwanymi od siebie, punktowymi inwestycjami. Niezbędne jest ich wzajemne powiązanie. Gmina Jabłonna będzie aspirować o fundusze zewnętrzne w ramach poddziałania „ścieżki i infrastruktura rowerowa”. Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w tym poddziałaniu wynosi 185,9 mln. zł. Gmina Jabłonna zamierza wraz z innymi 7 Gminami opracować wspólny wniosek aplikacyjny. Liderem projektu jest Legionowo.

Czas goni

Pozostało już niewiele czasu do ostatecznego terminu składania wniosków. Mija on 29 lipca bieżącego roku. Bardzo ważne jest to, aby zdążyć do tego czasu. Najprawdopodobniej drugiego naboru w ramach ZIT dotyczącego budowy ścieżek rowerowych, już nie będzie. Planowany termin oceny wniosków oraz podpisanie umów o dofinansowywanie projektów przewidywane jest na pierwszy kwartał 2017 r. Zakłada się, że budowa całego systemu ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo rowerowych nastąpi przed końcem czerwca 2018 r.

Koncepcja

Istotnym działaniem w kierunku wniosku jest wypracowanie koncepcji tras, tak aby spełniały one oczekiwania mieszkańców. Aby poznać ich preferencje w ostatnim czasie zorganizowano spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, które miały miejsce 20 i 28 czerwca. Mieszkańcy wnieśli wiele uwag, które brane są pod uwagę przy tworzeniu koncepcji. Jedną z nich jest zaprojektowanie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Kolejowej – od stacji PKP w Chotomowie w kierunku Legionowa. Projektanci zobowiązali się do uwzględnienia tego pomysłu. Ma on duże szanse realizacji, ponieważ wpisuje się z cele „Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2010+”. Jednym z kluczowych jej celów jest bowiem budowa systemu tras rowerowych między stacjami PKP. – Wykonanie ciągu pieszo-rowerowego na tym obszarze jest tym bardziej ważne, iż  ścieżka może zostać połączona z istniejącym chodnikiem i ścieżką rowerową prowadzącą wzdłuż ul. Ojca Kordeckiego w Chotomowie, a ta ścieżka prowadzi bezpośrednio do Olszewnicy Starej, Olszewnicy nowej oraz kolejnych miejscowości położonych wokół Zalewu Zegrzyńskiego – przekonuje radny z tego tereny Adam Krzyżanowski. – Ścieżka poprawi również komfort dotarcia do centrum Chotomowa – dodaje.

Niezbędne zgody

Aby  ścieżka na ul. Kolejowej rzeczywiście powstała, Urząd musiał dokonać analizy posiadanych od 2009 r. zgód na wykorzystanie pasa ziemi przy ul. Kolejowej od ul. Partyzantów (były przejazd kolejowy). Zgody znalazły się w posiadaniu Urzędu, ponieważ mieszkańcy wielokrotnie w swoich petycjach zabiegali o budowę chodnika w tej lokalizacji – chodziło jednak o 2 metrowy pas gruntu. Zgodnie z mpzp potrzebny będzie dużo szerszy odcinek (4-5m). Z tego powodu z inicjatywy radnego Krzyżanowskiego 30 czerwca zorganizowano spotkanie informacyjne w Domu Strażaka. Stanowić ma ono wstęp do indywidualnych negocjacji z mieszkańcami.

Nie bez obaw

W przerwie sesji 29 czerwca zorganizowano posiedzenie Komisji Rozwoju, ponieważ radni nie do końca byli przekonani, czy warto przystąpić do programu. Wątpliwości budziły m.in. lokalizacje potencjalnych tras. Stopniowo jednak wyjaśnienia głównego specjalisty ds. pozyskiwania środków zewnętrznych Sławomira Wieczorka dotyczące projektu przekonywały członków Komisji Budżetowej. Po zakończeniu obrad komisji, podczas procedowania pojawiały się wątpliwości zupełnie innej natury. Przybliżona kwota realizacji inwestycji wynieść ma ok. 4 mln brutto. Z uwagi na to przewodniczący Witold Modzelewski powątpiewał, czy warto inwestować tak wysoką kwotę, aby „zaadoptować to, co mamy”. Znalazły się jednak osoby, które były przekonane, co do słuszności przystąpienia do programu. Radny Wojciech Nowosiński stwierdził, że gmina Jabłonna nie może być „ciemnogrodem”. Radny Zenon Chojnacki z kolei przekonywał, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. W efekcie radni jednogłośnie przegłosowali projekt uchwały intencyjnej.

Zdjęcie: Sławomir Wieczorek z UG Jabłonna, przekonał radnych podczas Komisji Budżetowej, do przystąpienia do partnerstwa z siedmioma innym gminami w zakresie budowy ścieżek rowerowych, fot. GP/AM