Legionowo. Nowe parkingi na rampie. Parkometry na parkingowcach przy dworcu to zbędny wydatek – ocenia radny Grabowski

Garaż wielopoziomowy przy ulicy Szwajarskiej w Legionowie, fot. GP.kg (archiwum)

Parking wielopoziomowy przy ulicy Szwajcarskiej w Legionowie, fot. GP/kg (archiwum)

Radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS) domaga się od władz Legionowa podjęcia negocjacji ze spółkami kolejowymi w sprawie ich partycypacji w finansowaniu funkcjonowania parkingów wielopoziomowych przy dworcu. Samorządowiec chce też, aby podjęte z kolejarzami rozmowy dotyczyły utworzenia nowego ogólnodostępnego parkingu w miejscu istniejącej tam rampy kolejowej. Jego żądania to nic innego jak pomysły na uniknięcie wprowadzenia w tym miejscu płatnej strefy parkowania.

Parkometry na parkingach przy dworcu

O planach uruchomienia strefy płatnego parkowania na parkingach wielopoziomowych istniejących przy legionowskim dworcu dla osób, które nie są mieszkańcami Legionowa informowaliśmy w tej wiadomości. Pomysł ten wielu osobom się nie podoba. Jedną z takich osób jest radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia NM NS, który w swojej ostatniej interpelacji podsuwa władzom Legionowa szereg innych możliwych rozwiązań, których głównym celem jest uniknięcie uruchamiania parkometrów na wskazanych parkingowcach.

 

Interwencja

Radny Mirosław Grabowski interweniuje u prezydenta Legionowa, Romana Smogorzewskiego, próbując go odwieść od realizacji pomysłu polegającego na uruchomieniu płatnej strefy parkowania na parkingach wielopoziomowych znajdujących się w sąsiedztwie Centrum Komunikacyjnego. Samorządowiec podsuwa władzom miasta szereg innych rozwiązań poprawiających dostępność miejsc parkingowych w tych obiektach. – W ostatnim okresie pojawiła się informacja, iż na parkingach Centrum Komunikacyjnego znajdujących się przy ulicy Szwajcarskiej i Tadeusza Kościuszki ustawione zostaną parkometry, a parkowanie aut w tych obiektach będzie wiązało się z opłatami. Pojawiają się również informacje, iż powodem, dla którego zdecydowano się na wprowadzenie odpłatności za możliwości parkowania samochodów, była konieczność zwiększenia dostępności tych parkingów dla mieszkańców Legionowa. Dobrze, że dbamy o własnych mieszkańców, jednak to posunięcie może skutkować poczuciem krzywdy i dyskryminacji wśród mieszkańców ościennych gmin dla których możliwość korzystania z pociągów i parkingów zlokalizowanych przy Centrum Komunikacyjnym była alternatywą dla konieczności wykorzystania samochodu celem dotarcia do pracy w Warszawie. Dlatego chciałbym się dowiedzieć czy przed podjęciem decyzji w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie, prowadził pan lub spółka KZB Legionowo rozmowy z przedstawicielami ościennych samorządów celem wypracowania wspólnego stanowiska w sprawie partycypowania w kosztach utrzymania oraz funkcjonowania parkingów na dotychczasowych zasadach. Może zamiast szukać pieniędzy na utrzymanie parkingów w kieszeniach mieszkańców ościennych gmin należy o te środki zwrócić się do PKP. Przecież to do PKP trafiają pieniądze za bilety i dotacja naszego miasta. Czas najwyższy, aby również spółki kolejowe partycypowały w kosztach utrzymania infrastruktury, która pośrednio służy do prowadzenia ich działalności – podnosi w swojej ostatniej interpelacji z 19 maja 2023 r.

 

Można stworzyć dodatkowe ogólnodostępne parkingi w okolicach dworca

Radny Grabowski podpowiada władzom Legionowa, że stworzenie dodatkowych ogólnodostępnych parkingów w okolicach dworca na pewno poprawi dostępność miejsc parkingowych dla legionowian i tym samym nie trzeba będzie tam uruchamiać parkometrów dla mieszkańców ościennych gmin. – W okolicach dworca PKP Legionowo znajduje się niewykorzystywana od kilku lat rampa kolejowa. W związku z powyższym, zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do uzyskania zgody właściciela terenu (PKP) na organizację w tym rejonie ogólnodostępnego parkingu samochodowego. Powinno to pozwolić na wydzielenie kilkudziesięciu dodatkowych miejsc parkingowych. Być może dobrym rozwiązaniem byłaby organizacja parkingu na działkach znajdujących się w okolicach wiaduktu drogowego przy ulicy Szwajcarskiej. Już obecnie parkuje tam codziennie kilkanaście samochodów – proponuje następnie możliwe lokalizacje dla tych nowych obiektów.

Trzeba poprawić ofertę darmowej komunikacji lokalnej!

Radny Grabowski szansy na uniknięcie wprowadzenia na przydworcowych parkingowcach parkometrów upatruje też w zwiększeniu liczby kursów darmowej komunikacji lokalnej. – Dodatkowym problemem jest słaba siatka połączeń autobusowych, która zmusza mieszkańców naszego miasta do korzystania z samochodu jako środka komunikacji umożliwiającego dotarcie do stacji kolejowej. Dlatego uważam, że zwiększenie częstotliwość połączeń darmowej komunikacji autobusowej mogłoby spowodować, iż mieszkańcy Legionowa pozostawią swoje samochody w garażach – podnosi we wskazanej interpelacji.

Parking dla wybranych?

Szkoda, że uregulowanie zasad parkowania zaczynamy od wprowadzenia odpłatności dla sąsiadów. Dobra współpraca to również dialog, a jak widzę naszym władzom brakuje takiego podejścia. Ile to już razy słyszałem, że mieszkańcy Wieliszewa korzystają z naszych ulic. Pewnie, że korzystają, ale to jest korzyść obopólna bo przyjeżdżając do naszego miasta, korzystają z możliwości dokonania zakupów w znajdujących się tu sklepach. To generuje przychody tych palcówek, ale również wielkość odprowadzanych podatków. Nie możemy doprowadzić do absurdu, że za moment Wieliszew, czy Serock każe nam płacić za wstęp na ich tereny znajdujące się nad Narwią. Może należy usiąść i porozmawiać z sąsiednimi samorządami jak ten problem rozwiązać z korzyścią dla mieszkańców. Może to PKP powinna partycypować w kosztach utrzymania parkingów przy stacji kolejowej. Przecież to do PKP trafiają środki za bilety i dotacja miasta. Ale czas najwyższy również aby poszukać innych możliwości rozwiązania problemu niewystarczającej ilości miejsc parkingowych. Trzeba wrócić do zgłaszanej przez mieszkańców, ale równie przeze mnie konieczności zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów darmowej komunikacji miejskiej. Zwiększenie ilości kursów w godzinach szczytu powinno zachęcić mieszkańców do pozostawienia samochodów w garażu. Dobrze byłoby w porozumieniu z właścicielami terenu utworzyć dodatkowe miejsca parkingowe na rampie kolejowej i działkach w okolicach wiaduktu drogowego przy ulicy Szwajcarskiej. Część tych terenów już dziś wykorzystywana jest na parking samochodowy. Mam nadzieję, że podjęcie tych działań może spowodować zwiększenie miejsc parkingowych. Dodatkowo sytuacja może ulec poprawie z chwilą uruchomienia połączenia kolejowego do Zegrza. Wówczas część kierowców z ościennych gmin zacznie korzystać ze zlokalizowanych wokół tych stacji miejsc parkingowych. Dlatego pośpiech w tej sprawie nie jest wskazany i może narazić budżet naszego miasta i spółek miejskich na niepotrzebne wydatki związane z wdrożeniem tego projektu – tak do pomysłu uruchomienia parkometrów na przydworcowych parkingach na łamach Gazety Powiatowej odnosi się radny Grabowski.

Interpelacja ze wszystkimi powyższymi wnioskami i pomysłami trafiła na biurko prezydenta Legionowa, Romana Smogorzewskiego. Ten w ciągu najbliższych dni powinien oficjalnie ustosunkować się do tych postulatów.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 17

  1. Najwyższa pora dobudować dodatkową kondygnację tak jak to było pierwotnie planowane

  2. Umożliwienie parkowania na rampie to konieczność wykonania zabezpieczeń żeby przez przypadek z niej nie zjechać na tory, co nie jest takie trudne gdy ktoś się np zagapi. Inaczej co drugi dzień będzie ruch pociągów zakłócony przez samochód częściowo zwisający z rampy na tory. Tak więc pomysł nowej kondygnacji parkingu jest sensowny.

  3. Mieszkam na Piaskach i i tak muszę korzystać z samochodu bo rozkład powrotny SKM w godzinach popołudniowego szczytu w kierunku Legio Piaski , Wieliszew i dalej jest zrobiony bez pomyślunku. Nie ma ŻADNEGO pociągu między 16tą a 17tą ! Może by któryś z Panów Radnych zainterweniował w tej sprawie skoro nie chcą mieć tłoku na P+R w Legionowie….

  4. Ciekawe czy miasto na tych „obcych” zarobi na te parkometry i pensje kontrolerów którzy będą sprawdzać bileciki za szybą. Moim zdaniem absurd, ciekawe czy i jak ktoś policzył kto jest z Legionowa a kto nie.

  5. Płatne parkowanie na parkingach przy dworcu, wybór firmy montującej parkometry, serwis, zatrudnienie osób do kontroli i weryfikacji opłat
    Płatne parkowanie w centrum, zrezygnowano z tego bo montaż parkometrów, serwis, zatrudnienie osób do kontroli było …za drogie
    Budowa dodatkowej kondygnacji na złość okolicznym mieszkańcom którzy w ramach kompromisu zgodzili się na budowę parkingu w obecnej formie
    Przebudowa parkingu to zamknięte na wiele miesięcy parkingi i potworne problemy z parkowaniem, koszt kilku milionów
    Przebudowa rampy to montaż kilku metrów barierek ochronnych ograniczających samochody od torów, proste, tanie i skuteczne. Kilkanaście miejsc parkingowych dosłownie za grosze Chyba jednak za tanie i za proste
    Komunikacja lokalna, więcej kursów autobusów których mogliby dojechać ci którzy nie chcą jechać samochodem, patrz jak wyżej
    Wspomniana w poprzednim poście paranoja w rozkładzie jazdy kiedy to w szczycie między 16 a 17 nie ma żadnej SKM
    I na koniec bilans wydatków i oczekiwanych zysków, ktoś sprawdził czy koszt instalacji, serwisu, pensji ludzi nie będzie większy niż spodziewane zyski z opłat ??

    • Nie kilka metrów barier a kilkaset. DARO jak zwykle manipuluje faktami.

      • Naiwniacy, myśleliście że tu chodzi o tak prozaiczną sprawę jak zwiększenie miejsc do parkowania. Nawet kilkaset metrów bariery będzie tańsze i nie generujące żadnych kosztów niż wprowadzenie systemu płatnego parkowania, zakup i utrzymanie systemu i pensje dla kontrolerów
        Ale po co wybrać jakieś zero kosztowe rozwiązanie, miś musi być drogi

      • Dlatego nie mam również nic przeciwko przeładowni śmieci dla śmieci wszystkich mieszkańców. Na terenach przemysłowych miasta przy PEC.To wspólna sprawa która mogłaby obniżyć cenę ich wywozu. Należy tylko wybrać uczciwie firmę i zawrzeć rzeczywiście korzystną dla miasta umowę. Nie taką jak z MS EKO tylko z firmą renomowaną. Niech powrócą do tematu, garstka trolli nie może działać przeciwko reszcie.

  6. Nie wyszło ze stacją przeładunkową śmieci to Romek kombinuje by kasę skroić gdzie indziej.

  7. Radny Legionowa bardziej dba o tych z Wieliszewa
    Szok

    • No szok..parking wybudowano TAKŻE dla mieszkańców POWIATU LEGIONOWSKIEGO i POWIATÓW OŚCIENNYCH

  8. Opłaty to jeszcze jeden argument zeby przekonac nieprzekonanych właścicieli aut do tego aby placili podatki w miescie. Tworzymy bardzo niebezpieczne gospodarczo zjawisko iluzji ze wszystko ma byc w tym kraju za darmo.. Prześciganie się w populizmie i strach wprowadzenia jakichkolwiek oplat bo oponent polityczny cynicznie to wykorzysta prowadzi nas w ślepą uliczkę 🙁

    • Płacę podatki w urzędzie skarbowym w Legionowie,tak jak inni mieszkańcy gminy Jabłonna. A w pomyśle opłat za parking w Legionowie zawarte jest, że będę musiał płacić, bo bezpłatnie ma być tylko dla mieszkańców Legionowa. A przecież część moich podatków idzie do powiatu legionowskiego

      • Tak jest. A na dodatek parking zbudowano z dofinansowaniem funduszy EOG… dla mieszkańców powiatu i okolic…

  9. Dobrze, że są inne pomysły, bo ten z opłatami dla mieszkańców okolicznych gmin moim zdaniem nie rozwiąże problemu – co z tego, że będziemy płacić, miejsc od tego nie przybędzie. Dobrym pomysłem byłoby zwiększenie dostępności połączeń autobusowych, Legionowo to 50 tys. mieszkańców na 14km2 powierzchni, to się prosi o lepsze skomunikowanie z dworcem, ludzi dużo, obszar stosunkowo niewielki. A mnie osobiście do zostawienia auta w domu przekonałoby gdyby autobus L41 jadący od Nowego Dworu po Modlińskiej, przejeżdżający przez moją wieś, jeździł częściej i lepiej zgrywał się z przyjazdami i odjazdami pociągów ze stacji PKP Legionowo. Wtedy z przyjemnością wsiadłbym w autobus pod domem i dojeżdżał na stację, bez konieczności jechania autem. Lepszy transport publiczny może pomóc nam wszystkim!

  10. Mieszkam na Piaskach a i tak żeby wrócić z Warszawy o w miarę rozsądnej godzinie muszę wspomagać się samochodem bo między 16tą a 17tą nie ma ŻADNEGO pociągu w kierunku Legionowo Piaski Wieliszew i dalej. I ta sytuacja wymaga interwencji jeżeli nie będzie korzystnych połączeń w godzinach szczytu to ludzie będą korzystać z samochodu.

  11. Niech zadbaja zeby cala gmina Serock i okolice miala odjazd Skm w kierunku Zegrza z Warszawy gdanskiej o godz. 16.25 max do 16.35 wtedy caly tlum gminy Serock i okolic nie bedxie potzrebowal korzystac z parkingu w Legiknowie i nie trzeba bedzie nic budowac i stawiac parkometrow.
    I niech zwieksza o drugie tyle ilosc miejsc w Wieliszewie na parkingu bo teraz Wieliszew peka w szwach.
    Zegrze ma szanse przejac tych co teraz musza jechac do leginowa ze wzgledu na czeste kursy pociagow, jak bedzie jeszcze 1 kurs powrotny do Zegrza to temat sie rozwiaze sam. Wystarczy proba.

Dodaj komentarz