Legionowo. Spółdzielnia znów wypracowała zyski. Wzrosła też rentowność spółdzielczej kablówki. Na co wydane zostaną te pieniądze?

SMLW

SMLW w Legionowie, fot. GP (archiwum)

Ostatnie 3 lata Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa (SMLW) w Legionowie z pewnością może zaliczyć do bardzo udanych. Wypracowane w tym czasie wyniki finansowe były bowiem plusowe i przekroczyły kwoty 820 tys. zł w 2021r., przeszło 1,1 mln zł w 2020r. i 3,1 mln zł w 2019r. Tak duże profity udało się wypracować głównie dzięki dochodom pochodzącym z działalności gospodarczej i pozostałej SMLW. Wypracowane w tych latach przez spółdzielnię zyski mają pokryć wydatki eksploatacyjne i koszty utrzymania nieruchomości w zakresie obciążającym członków spółdzielni. Potrzebna jest jednak zgoda Walnego Zgromadzenia.

Będą dzielić zyski

Wyniki finansowe SMLW za ostatnie 3 lata działalności są dodatnie. Rok 2019 spółdzielnia zakończyła wynikiem finansowym w kwocie przeszło 3,1 mln zł. Z kolei zdominowane przez koronawirusowy lockdown rok 2020 wynikiem w kwocie przeszło 1,1 mln zł, a rok 2021 wynikiem w kwocie blisko 828 tys. zł. – Na podstawie rocznych wyników ekonomicznych należy stwierdzić, że spółdzielnia charakteryzowała się dobrą płynnością finansową, a wszystkie jej zobowiązania wobec kontrahentów i banków były realizowane terminowo. Stan majątkowy i finansowy na dzień 31 grudnia 2021r. nie wskazuje na zagrożenie kontynuacji działalności w 2022 r. i latach następnych – pisze zarząd SMLW w sprawozdaniu ze swojej działalności w 2021r. Co ważne, wypracowane we wskazanych latach przez spółdzielnię zyski mają pokryć wydatki eksploatacyjne i koszty utrzymania nieruchomości w zakresie obciążającym członków spółdzielni. Na ten cel ma popłynąć aż przeszło 4,2 mln zł. Aby móc w ten sposób podzielić spółdzielcze zyski potrzebna jest jednak zgoda członków spółdzielni pod postacią odpowiednich uchwał Walnych Zgromadzeń.

 

Straty w gospodarce zasobami mieszkaniowymi

Gospodarka spółdzielczymi zasobami mieszkaniowymi zazwyczaj odnotowuje ujemne wyniki finansowe. W 2019r. strata spółdzielni na tej działalności wyniosła blisko 1,6 mln zł, w 2020r. przekroczyła kwotę 2 mln zł, a w 2021r.. ukształtowała się na poziomie przeszło 1,6 mln zł. Straty te są zazwyczaj pokrywane z zysków uzyskiwanych przez spółdzielnię w innych sektorach jej działalności. I tak zyski z 2020r.– pochodzące głównie z działalności gospodarczej spółdzielni, a opiewające na łączną kwotę przeszło 1,5 mln zł – jej zarząd chce przeznaczyć m. in. na pokrycie strat w gospodarce zasobami mieszkaniowymi. Do podjęcia tych kroków również potrzebna jest decyzja Walnego Zgromadzenia.

Spółdzielcze media mają się coraz lepiej

Oprócz strat wynikających ze spółdzielczej gospodarki zasobami mieszkaniowymi, SMLW co roku zazwyczaj dokładała również i do działalności Spółdzielczej Sieci Telewizji Przewodowej (SSTP) i telewizji lokalnej LTV. W 2021r. tak się jednak nie stało, ponieważ ww. media wypracowały zysk w kwocie nieco ponad 126 tys. zł. W poprzednich latach ich działalność generowała straty na poziomie przekraczającym kwoty po 100 tys. zł. Poprawa rentowności SSTP i LTV wynika z wdrożenia w 2017r. przez spółdzielnię programu naprawczego, polegającego głównie na rezygnacji z działań promocyjnych okresowo obniżających ceny w SSTP, zmianie jej oferty programowej oraz cenowej. – Rok 2021 był pierwszym w całości rokiem funkcjonowania nowej struktury obsługi technicznej abonentów SSTP po zmianie dokonanej w dniu 1 sierpnia 2020r. Z tym dniem zakończona została współpraca z firmą SSTP Tels, która obsługiwała pod względem technicznym naszą sieć. Pracownicy firmy Tels odpowiadający dotychczas za konserwację sieci zostali przejęci przez SMLW Legionowo jako pracownicy etatowi w nowo powstałej komórce obejmującej również serwis SSTP. Przejęcie pracowników serwisu Tels przez SMLW Legionowo, mimo poniesienia przez SMLW Legionowo wydatków w początkowym okresie w roku 2021 wpłynęło w dużym stopniu na ograniczenie kosztów bieżącej obsługi technicznej i napraw sieci kablowej – to kolejny krok naprawczy, któremu spółdzielczy zarząd przypisuje wzrost rentowności swoich mediów.