Pytania o płatne parkowanie. KZB Legionowo przygotowało poradnik dla klientów Centrum Komunikacyjnego

1parkingi dworzec

Parkingi wielopoziomowe przy legionowskim dworcu, fot. GP/kj (archiwum)

18 września w Legionowie ruszyła strefa płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnego. Od czasu jej uruchomienia pasażerowie mieli wiele pytań i wątpliwości. 20 września redakcja Gazety Powiatowej skierowała w imieniu części mieszkańców pytania do KZB Legionowo. Kilka dni później KZB Legionowo opublikowało poradnik z najczęściej zadawanymi pytaniami w sprawie strefy płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnego w Legionowie.

 

 

Gazeta Powiatowa od początku śledzi i opisuje sprawę najpierw planów wprowadzenia strefy płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnym w Legionowie jak i późniejszego wprowadzenia w życie powyższego rozwiązania. Dzień po uruchomieniu strefy płatnego parkowania (19 września) reporter Gazety Powiatowej udał się na jej teren w porannym szczycie komunikacyjnym, aby spytać się kierowców korzystających z parkometrów jak oceniają wprowadzenie tego systemu. Zdania były podzielone, nie zabrakło osób, które widzą w tym rozwiązaniu plusy jak również było sporo głosów (szczególnie spoza Legionowa), które krytykowały takie rozwiązanie (więcej pisaliśmy TUTAJ).

 

 

Pierwsze oceny osób korzystających ze strefy płatnego parkowania

Według kierowców w pierwszych dniach funkcjonowania strefy płatnego parkowania maszyny się zawieszały. Aplikacja w poniedziałek (18 września) nie działała. 19 września kierowcy mieli problem z płatnością kartą i odebraniem biletu. Wielu z nich spóźniło się na pociąg. Czasem była to kwestia pierwszego uruchomienia aplikacji czy skorzystania z tamtejszych parkometrów. Kilku osobom nowe zasady parkowania kompletnie pokrzyżowały plany na cały dzień, ponieważ chcieli zostawić auto na kilka dni. Byli i tacy kierowcy, którzy uskarżali się na brak odpowiedniego oznakowania, że parking jest płatny. Dużą niedogodnością jest również brak rozwiązania dla mieszkańców korzystających z parkingu w nocy – wówczas muszą opłacić parkowanie dwukrotnie.

20 września redakcja Gazety Powiatowej wysłała do zarządcy Centrum Komunikacyjnego, czyli KZB Legionowo pytania w imieniu kierowców korzystających z powyższej strefy płatnego parkowania, którzy zgłaszali problemy z funkcjonowaniem tego systemu. Dwa dni później (22 września) KZB Legionowo opublikowało na swojej stronie internetowej specjalny poradnik dotyczący najczęściej poruszanych kwestii związanych z parkowaniem w garażach wielopoziomowych zlokalizowanych przy Centrum Komunikacyjnym.

Poniżej publikujemy poradnik przygotowany przez KZB Legionowo dla osób korzystających ze strefy płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnego:

1. W jaki sposób mogę dopisać się do bazy danych osób uprawnionych do bezpłatnego korzystania z garażu?

Wniosek o wpisanie samochodu do bazy prowadzonej przez Urząd Miasta Legionowo dostępny jest na stronie internetowej urzędu pod adresem https://legionowo.pl/a/zloz-wniosek-parkuj-bezplatnie. Znajdują się tam również wszelkie niezbędne informacje dotyczące złożenia ww. wniosku.

2. Czy będąc wpisanym do bazy danych osób uprawnionych do bezpłatnego korzystania z garażu muszę pobierać bilet? 

Osoby, których dane znalazły się w bazie osób uprawnionych do bezpłatnego parkowania prowadzonej przez Urząd Miasta Legionowo parkują za darmo i nie mają obowiązku pobierania biletu parkingowego.

3. Czy w przypadku, gdy zgłosiłem się do bazy danych osób uprawnionych do bezpłatnego korzystania z garażu a nie otrzymałem jeszcze potwierdzenia muszę zakupić bilet?

Tak, do czasu otrzymania sms-a potwierdzającego wpis do bazy osób uprawnionych do bezpłatnego korzystania z garażu konieczny jest zakup biletu.

4. Jak nazywa się aplikacja i skąd mogę ją pobrać?

Aplikacja ePARK jest do pobrania z Google Play lub App Store.

5. Czy trzeba drukować bilety z aplikacji? 

Nie ma obowiązku drukowania biletów zakupionych w aplikacji.

6. Czy bilet okresowy można zakupić jedynie w aplikacji?

Tak, bilet okresowy można zakupić jedynie w aplikacji ePARK.

7. Czy mogę zaparkować i kupić bilet w aplikacji jak już będę w pociągu? (na jakiej zasadzie jest weryfikowane to czy od mojego wjazdu na parking mija bezpieczny czas na zakup biletu)?

Aplikacja umożliwia zakup biletu z wyprzedzeniem, z określeniem czasu parkowania. Każdy parkujący ma obowiązek zakupu biletu w ciągu 15 minut od rozpoczęcia parkowania.

8. Czy jadąc na noc do pracy muszę kupić dwa bilety?

Doba parkingowa trwa od godziny 3:30 danego dnia do godziny 2:00 dnia następnego. Jeśli postój przekracza jedną dobę parkingową, należy zakupić dwa bilety, przy czym przypominamy, że na czas przerwy technicznej tj. od godziny 2:00 do 3:30 pojazd należy usunąć z parkingu.

9. Czy jeśli zostawię samochód na noc, mając dwa bilety to mój samochód zostanie odholowany?

Administrator parkingu ma zgodnie z regulaminem możliwość odholowania pojazdu.

10. Czym można płacić w parkometrach?

Parkometry obsługują płatności gotówkowe i bezgotówkowe. Należy pamiętać, że w przypadku płatności gotówką, parkometr nie wydaje reszty.

11. Na parkometrze widnieje informacja „pobierz darmowy bilet” co to oznacza?

Darmowy bilet to potwierdzenie bezpłatnego korzystania z garażu przez 30 minut od wjazdu na jego teren. Można z niego skorzystać, gdy chce się tylko podwieźć lub odebrać pasażera z dworca.

12. Nie działa Parkometr a nie mam czasu biegać do kolejnego, czy dostanę mandat bo nie działa parkometr?

Parkometry zlokalizowane są w bliskiej odległości, w ciągu komunikacyjnym na perony. Zatem jest możliwość skorzystania z innego parkometru. Aby uniknąć takich sytuacji zachęcamy do pobrania aplikacji.

13. Gdzie zgłaszać wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem parkometrów i aplikacji?

Operatorem systemu parkingowego przy dworcu w Legionowie jest firma Atpark i to do niej należy zgłaszać wszelkie uwagi e-mailowo biuro@atpark.pl lub telefonicznie +48 335 000 700.

14. Gdzie zgłaszać reklamacje dotyczące uiszczenia opłaty parkingowej?

Reklamacje dotyczące uiszczenia opłaty parkingowej rozpatruje Operator systemu parkingowego. Użytkownik garażu – Korzystający z Parkingu może złożyć reklamację przez stronę internetową: www.parking.atpark.pl lub pisemnie za pomocą listu na adres Operatora: ul. Stokrotek 51, 43-384 Jaworze, jak również za pośrednictwem innych dostępnych kanałów komunikacji.

15. Czy muszę zostawić bilet za szybą samochodu?

Nie ma obowiązku umieszczania biletu parkingowego w pojeździe.

16. Czy będąc niepełnosprawnym muszę kupić bilet? Jeśli są zajęte miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych to czy wtedy muszę kupić bilet?

Miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych wyłączone są z systemu pobierania opłat. W przypadku gdy miejsca te są zajęte i nie ma możliwości zaparkowania na nich, należy zakupić bilet.

17. Dlaczego odprowadzając podatki w Legionowie nie mogę bezpłatnie parkować?

Z opłaty parkingowej zwolnieni są mieszkańcy Gminy Miejskiej Legionowo, przy czym osobą uprawnioną jest osoba posiadająca uprawnienia do korzystania z Karty Legionowianina lub zameldowana na pobyt stały na terenie Gminy. Płacenie podatków w Legionowie oznacza wskazanie jako miejsca zamieszkania legionowskiego adresu, a nie opłacanie podatków w Urzędzie Skarbowym w Legionowie, bowiem ten obsługuje cały powiat. Dla przykładu mieszkaniec Jabłonny składa PIT w legionowskim urzędzie skarbowym, ale jego podatki trafiają do budżetu gminy Jabłonna. Tak samo jest w przypadku Nieporętu, Serocka czy Wieliszewa.

18. Czy są przewidziane ulgi dla seniorów i kart dużych rodzin? Czy kobiety w ciąży / matki z małymi dziećmi są zwolnieni z ponoszenia opłat?

Nie, cennik opłat za korzystanie z garaży wielopoziomowych wraz z terenami przyległymi wchodzących w skład Centrum Komunikacyjnego w Legionowie nie przewiduje ulg ani zwolnień z opłat.

19. Czy opłata dotyczy tylko miejsc parkingowych znajdujących się w garażach wielopoziomowych?

Płatnym parkowaniem objęte są garaże wielopoziomowe wraz z terenami przyległymi (w tym z parkingami naziemnymi) do Centrum Komunikacyjnego w Legionowie, które w Regulaminie pobierania opłat i korzystania z garaży wielopoziomowych wraz z terenami przyległymi wchodzących w skład Centrum Komunikacyjnego w Legionowie stanowiących własność Gminy Miejskiej Legionowo zwane są łącznie GARAŻEM.

20. Czy wyjeżdżając na urlop mogę pozostawić auto na parkingu? 

Nie, nie ma możliwości pozostawienia pojazdu na parkingu na czas urlopu. Zgodnie z Regulaminem pobierania opłat i korzystania z garaży wielopoziomowych wraz z terenami przyległymi wchodzących w skład Centrum Komunikacyjnego w Legionowie stanowiących własność Gminy Miejskiej Legionowo maksymalny czas jednorazowego parkowania wynosi jedną dobę parkingową.

21. Gdzie znajdę regulamin płatnego parkowania?

Regulamin pobierania opłat i korzystania z garaży wielopoziomowych wraz z terenami przyległymi wchodzących w skład Centrum Komunikacyjnego w Legionowie stanowiących własność Gminy Miejskiej Legionowo został umieszczony na tablicach przy każdym z parkometrów. Dostępny jest również pod adresem: https://kzb-legionowo.pl/images/akty_prawne/regulamin_garazu.pdf

Czy poradnik przygotowany przez KZB Legionowo ułatwi kierowcom korzystanie ze strefy płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnym dowiemy się w najbliższym czasie.

Strefa płatnego parkowania na terenie Centrum Komunikacyjnego

Uruchomienie płatnej strefy parkowania na przydworcowych parkingach w centrum Legionowa odbyło się 18 września br. Operatorem strefy parkingowej na terenie Centrum Komunikacyjnego przy ulicy Kościuszki i Szwajcarskiej jest firma Atpark ze Śląska. Osoby nie będące mieszkańcami Legionowa, a korzystające z wielopoziomowych parkingów przy Centrum Komunikacyjnym w centrum miasta, muszą za ten postój zapłacić. Docelowo ustawionych zostało 10 parkometrów, a doba postoju auta w tej przestrzeni dla nie legionowian kosztuje 5 zł. Pierwsze 30 minut parkowania w tej strefie jest darmowe dla wszystkich, również dla osób mieszkających poza Legionowem. Nieopłacenie po tym czasie postoju na przydworcowych parkingowcach łączy się z naliczeniem opłaty karnej w kwocie 95 zł.

Ulgi dla legionowian

Z opłat za parkowanie na przydworcowych parkingach zwolnieni są legionowianie. Z ulg tych mogą skorzystać jednak tylko ci mieszkańcy, którzy zgłoszą numer rejestracyjny pojazdu, z którego korzystają do bazy danych stworzonej na tę okoliczność przez legionowskich urzędników. Wniosek o wpisanie auta do tej ewidencji można pobrać z oficjalnych stron internetowych miasta Legionowa. Zgłoszeń do bazy danych numerów rejestracyjnych samochodów mogących za darmo korzystać z przydworcowych parkingów mogą dokonywać właściciele, współwłaściciele i użytkownicy tych aut. Ważnym jednak jest, że osobami uprawnionymi do bezpłatnego parkowania w tej strefie są jedynie te, które są posiadaczami Karty Legionowianina lub są zameldowane na pobyt stały w Legionowie.

Próby oszukania, co do przysługujących przywilejów w parkowaniu przy Centrum Komunikacyjnym w Legionowie będą karane dodatkowymi opłatami. Za przeniesienie uprawnień do darmowego parkowania w tej strefie na osobę nieuprawnioną trzeba będzie się liczyć z koniecznością zapłacenia 1 tys. zł. Więcej pisaliśmy TUTAJ.